Förståelse för barns och ungdomars utveckling:
Eleven ska ha en grundläggande förståelse för barns och ungas kognitiva, emotionella och sociala utveckling.
Kunskap om specialpedagogiska teorier och metoder:
Eleven ska kunna tillämpa specialpedagogiska teorier i praktiken och förstå hur olika metoder kan användas för att stödja elever med särskilda behov.
Förmåga att anpassa undervisning och lärmiljö:
Eleven ska kunna skapa inkluderande och anpassade lärmiljöer för elever med olika behov, inklusive dem med neuropsykiatriska, intellektuella och fysiska funktionsnedsättningar.
Kommunikationsfärdigheter:
Eleven ska kunna kommunicera effektivt och empatiskt med barn och unga.
Värdegrund och etiskt ansvar:
Eleven ska ha förmåga att arbeta utifrån en värdegrund som främjar inkludering, jämlikhet och respekt för alla barn och ungdomar.
Förmåga att arbeta med ett salutogent perspektiv:
Eleven ska kunna se och stärka elevernas resurser och förmågor för att främja deras välmående och utveckling.