Barn- och ungdomspedagog

Samhället kommer att möta stora utmaningar inom skolväsendet under kommande år då skolan behöver utvidgas rejält. Detta betyder att personal kommer att behövas på alla nivåer samt ha den typ av utbildning som krävs. Detta är en utbildning för att möta barn och ungdomar i skola-förskola, fritidsgårdar, fritidshem och i andra sammanhang såsom idrottsföreningar eller andra aktivitetsföreningar.

Utbildningen ger kvalificerade kunskaper om hur du arbetar med samt stödjer barn och elever och utvecklas i verksamhetens lärmiljöer. Det handlar om att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer. Du ska vara delaktig i det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever i verksamheten. Du som pedagog ska bidra till miljön och verksamheten för att omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet.

Utbildningsbevis efter slutförd utbildning

Distans/inga fysiska träffar​

Egen takt​

Motsvarar 1-2 års studier

Yrkesutbildning​

20 uppgifter totalt:

Utbildningen består av 20 uppgifter som du genomför i din egen takt.  Varje uppgift representerar ett steg i lärandeprocessen, och du kan välja hur snabbt eller långsamt du vill arbeta dig igenom dem.

 
Tillgång till en digital portal:

Alla uppgifter och instruktioner finns tillgängliga i en utbildningsportal online. Här får du tillgång till allt du behöver för att genomföra utbildningen.

 
En och samma handledare:

Under hela utbildningen har du en handledare som följer dig från början till slut. Handledaren svarar på frågor och ger stöd vid behov.

 
3 års tidsram:

Trots att utbildningen motsvarar ett års heltidsstudier, har du upp till tre år på dig att slutföra alla uppgifter. Detta ger dig möjlighet att balansera studierna med andra åtaganden, som arbete eller familjeliv.

Introduktion till Specialpedagogik – Teori och Praktik

  • Översikt över specialpedagogiska teorier och begrepp
  • Grundläggande specialpedagogik i teori och praktisk tillämpning
  • Människosyn och värdegrund i specialpedagogiskt arbete
  • FN standardregler och Salamanca-deklarationen

Styrdokument och Skolans Ansvar

  • Skolans ansvar för elever med särskilda behov enligt styrdokument och lagar
  • Lagar och riktlinjer för specialpedagogisk verksamhet
  • Dokumentation och uppföljning av specialpedagogiska insatser
  • Värdegrund och etiska riktlinjer i skolan

Funktionsnedsättningar i ett Pedagogiskt Perspektiv:

  • Intellektuella funktionsnedsättningar: förståelse och pedagogiska anpassningar
  • Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, inklusive ADHD och autism
  • Fysiska funktionsnedsättningar och hur dessa påverkar lärande och social utveckling
  • Stöd och hjälpmedel för att främja tillgänglighet och delaktighet

Grundläggande förståelse och Diagnoser

  • Behandlingsprinciper och stöd för diagnoser som ADHD, autism, ångest, Tourettes, depression, bipolär sjukdom och trotssyndrom
  • Skolans specialpedagogiska verksamhet och metoder för att stödja elever med olika diagnoser
  • Salutogent perspektiv på funktionsnedsättningar

Kommunikation och Pedagogiskt Förhållningssätt

  • Effektiv kommunikation och samarbete
  • Empatisk kommunikation och anpassade kommunikationsmetoder för elever med särskilda behov
  • Pedagogiskt bemötande utifrån en etisk och värdegrundad syn på individen

Lagar, Dokumentation

  • Grundläggande kunskap om lagar, rättigheter och skyldigheter för barn och ungdomar med särskilda behov

Specialpedagogiska Aktiviteter och Praktiska Tillämpningar

  • Planering och genomförande av specialpedagogiska aktiviteter
  • Praktisk tillämpning av specialpedagogiska stödinsatser i skolan
  • Anpassning av undervisning och aktiviteter för att inkludera alla elever

Verksamheter och Specialpedagogisk Verksamhetsutveckling

  • Skolans specialpedagogiska verksamheter och hur de organiseras
  • Utveckling av pedagogiska miljöer för att stödja lärande och delaktighet

Slutarbete

  • Ämnesspecifik redovisning som kopplas till elevens nya kunskaper

År 1 består av 20 uppgifter:

  • Utbildningen består av 20 uppgifter som du genomför i din egen takt. Varje uppgift representerar ett steg i lärandeprocessen, och du kan välja hur snabbt eller långsamt du vill arbeta dig igenom dem.

År 2 består av 4 block:

  • Block 1 är praktik på 160 timmar (detta får valideras med tidigare arbetslivserfarenhet som ej är äldre än tio år). Samt att skriva en rapport kring arbetet.
    Gällande praktik så godkänner vi allt arbete inom den sociala faktorn. Det kan vara på en skola, behandlingshem, sjukvården, åldringsvården, fritidsgårdar, frivilligorganisationer, kvinnoboenden m.m. Vi ordnar inga praktikplatser utan det gör eleven själv.
  • Block 2: Innehåller fyra uppgifter utifrån en bok, liknande från år 1.
  • Block 3: I det här blocket ska du genomföra en uppsats. Du ska ha din utgångspunkt i intervjuer som du ska ta hjälp av för att kunna besvara din valda frågeställning.
  • Block 4: I det här blocket ska du igen genomföra en uppsats. Du ska ha din utgångspunkt från litteratur i stället för intervjuer för att kunna besvara dina valda frågeställningar.

Tillgång till en digital portal: Alla uppgifter och instruktioner finns tillgängliga i en utbildningsportal online. Här får du tillgång till allt du behöver för att genomföra utbildningen.

En och samma handledare: Under hela utbildningen har du en handledare som följer dig från början till slut. Handledaren svarar på frågor och ger stöd vid behov.

4 års tidsram: Trots att utbildningen motsvarar 2 års deltidsstudier, har du upp till 4 år på dig att slutföra alla uppgifter. Detta ger dig möjlighet att balansera studierna med andra åtaganden, som arbete eller familjeliv.

Innehåll från den 1-åriga utbildningen plus följande.

  • Verksamhetsförlagd praktik (160 timmar)
  • 4 st inlämningsuppgifter om människans beteende.
  • Kvalitativ uppsats
  • Kvantitativ uppsats

Förståelse för barns och ungdomars utveckling:

Eleven ska ha en grundläggande förståelse för barns och ungas kognitiva, emotionella och sociala utveckling.

Kunskap om specialpedagogiska teorier och metoder:

Eleven ska kunna tillämpa specialpedagogiska teorier i praktiken och förstå hur olika metoder kan användas för att stödja elever med särskilda behov.

Förmåga att anpassa undervisning och lärmiljö:

Eleven ska kunna skapa inkluderande och anpassade lärmiljöer för elever med olika behov, inklusive dem med neuropsykiatriska, intellektuella och fysiska funktionsnedsättningar.

Kommunikationsfärdigheter:

Eleven ska kunna kommunicera effektivt och empatiskt med barn och unga.

Värdegrund och etiskt ansvar:

Eleven ska ha förmåga att arbeta utifrån en värdegrund som främjar inkludering, jämlikhet och respekt för alla barn och ungdomar.

Förmåga att arbeta med ett salutogent perspektiv:

Eleven ska kunna se och stärka elevernas resurser och förmågor för att främja deras välmående och utveckling.

  • Du måste ha internetåtkomst för att kunna studera
  • God självkännedom
  • Goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift

Förskolor
Arbetar med yngre barn för att skapa en trygg, lärorik och stimulerande miljö som främjar tidig utveckling.

Grundskolor och fritidshem
Stödjer elever i deras lärande och sociala utveckling, både i klassrummet och under fritidsaktiviteter.

Gymnasieskolor
Hjälper äldre ungdomar med socialt och emotionellt stöd, samt studiehandledning när det behövs.

Ungdomsgårdar och fritidsgårdar
Skapar en positiv och engagerande miljö för ungdomar att utvecklas socialt och delta i fritidsaktiviteter.

Boenden och stödboenden för barn och ungdomar
Ger stöd och vägledning till barn och ungdomar som behöver en trygg miljö utanför den vanliga familjemiljön.

Socialtjänst och stödverksamheter
Stöttar barn och unga i svåra livssituationer och hjälper till att skapa strategier för ett bättre välmående.

Priser

Utbildning 1 år: 17.900 inklusive moms. 

Utbildning 2 år: 22.850 inklusive moms.

Lägga till år 2:  4,950 inklusive moms.

För dig som inte kan betala hela avgiften erbjuder vi att delbetala via Svea Ekonomi. Skulle ni inte ha möjlighet att betala via dem så kontakta oss via vårt kontaktformulär så får vi se hur vi skulle kunna hjälpa er.

Den 2-åriga utbildningen har nivå SeQF 4

Den 2-åriga utbildningen har nivå SeQF 4

En SeQF 4-certifierad utbildning innebär en kvalitetsstämplad utbildningsnivå som motsvarar en hög kvalifikationsstandard och en gedigen yrkeskompetens. En utbildning på denna nivå är utformad för att ge både djupgående kunskap och praktiska färdigheter som är direkt anpassade till arbetslivet. För en elev innebär det att en SeQF 4-utbildning är noggrant kvalitetssäkrad och placerad på en kvalifikationsnivå där både teoretiska och praktiska moment väger tungt – något som arbetsgivare värdesätter högt.

Att ha en utbildning på SeQF nivå 4 ger elever en tydlig konkurrensfördel på arbetsmarknaden. Denna kvalifikation visar att eleven besitter goda kunskaper och färdigheter i problemlösning och förmågan att självständigt ta ansvar för komplexa uppgifter.

Den unika placeringen på nivå 4 i det svenska och europeiska kvalifikationssystemet öppnar också dörrar internationellt. Genom SeQF koppling till det europeiska kvalifikationsramverket EQF kan denna utbildning bli erkänd över landsgränser, vilket ger eleven större möjligheter att arbeta internationellt.

Kontakta oss om utbildningen

🎄 Jul- och Nyårskampanj! 🎉

Fira helgerna med oss och få 10% rabatt på ditt köp! ✨

Ange rabattkoden 94ARUCVV i kassan. 📅 Gäller till och med 5 januari.

Erbjudandet gäller endast för personer som inte köpt en utbildning hos oss de senaste 14 dagarna och enbart köp via svea